Adv

Friday, July 25, 2014

Ini dia ..... Kombo Jerat + Hilang!!

Alhamdulillah. FIXI akan menerbitkan novel Jerat dan Hilang dalam bentuk kombo dengan cover yang sangat awesome ini. Yeay! Dua-dua ini ialah novel terawal saya yang ditulis sekitar June 2011 - June 2012. Bukanlah tulis serentak. Mula-mula tulis Jerat, lepas tu bila Jerat dah berada dalam pasaran selama lebih kurang 6 bulan baru saya tulis Hilang pulak. 
Saya tunggu beberapa bulan selepas novel pertama dipasarkan sebab nak tengok reaksi pembaca dan dapatkan feedback serta komen-komen membina untuk saya improve penulisan sebelum mulakan projek novel kedua. 
Sebelum terlupa, sebenarnya sebelum saya tulis Hilang, saya tulis Di Sebalik Dinara. Tapi Di Sebalik Dinara tu ambil masa sekejap aje, adalah dalam sebulan lebih kot. Lepas dah siap yang tu, barulah saya mula menulis Hilang. 

Bila tengok cover ni mesti terdengar-dengar lagu-lagu EDM (club music) kat telinga, kan?

Kisah Jerat tu berdasarkan pengalaman saya bekerja dalam bidang IT manakala latar cerita Hilang pula berdasarkan pengalaman saya semasa bekerja kilang satu masa dulu. Dah lama gila dah. Kawan-kawan yang sama-sama kerja kilang tu pun dah tak tau pergi mana. 

Jerat dan Hilang ni kisah yang berbeza tapi kalau anda baca betul-betul dari awal sampai akhir, akan nampak kaitannya kerana ada watak-watak dari Jerat yang muncul semula dalam Hilang. Ni kes malas nak cipta watak barulah ni. Bukannya nak buat sekuel sangat. Entahlah, kadang-kadang tu kita dah habis tulis kisah tu tapi ada sesetengah watak tu masih mengganggu fikiran. Maka terpaksalah saya wujudkan kembali dalam karya seterusnya. (Ya, keji jugak perangai watak-watak macam ni. Suka menyusahkan hidup orang, tau.)

Oh, lagi satu. Jangan tak tahu. Ada watak dalam novel Hilang yang muncul kembali dalam novel Samar. Hahahahaha. Rasanya ramai tak perasan. Okaylah, saya bagi klu. Apakah nama baru Khairani setelah dia dimasukkan dalam program perlindungan saksi? Nama itu ada dalam novel Samar. Salah satu watak utama pulak tu. Eh, melampau jugak perempuan tu, kan? Nak jadi orang penting dalam dua novel!  

Jerat dan Hilang ni kisah jenayah. Ramai juga pembaca yang komplen sebab tak menepati fantasi mereka. Alamak, sorrylah dik. Masalahnya, tak ada kes jenayah yang menepati fantasi sesiapa pun dalam dunia ni. Lagi menghancurkan hidup manusia sejagat, adalah. 

Rasanya, pembaca yang dah biasa baca tulisan saya, akan tahu dan boleh agak bahawa endingnya akan buat anda rasa macam nak hantuk kepala ke dinding ataupun terpinga-pinga sebab tak puas hati. Ramai juga yang kecewa bila watak kegemaran mereka dimatikan. Nak buat macam mana kan.... tiada yang kekal dalam dunia yang fana ini. ;)

Walaupun saya suka baca novel dan tonton cerita-cerita romantik atau romantic comedy, tak tahulah kenapa bila saya menulis je, mesti cerita jenayah yang terhasil. Psycho ke apa ntah agaknya. Tak pernah cuba tulis cerita romantik sebab takut nanti jadi romantic psycho pulak. Jadi, kepada pembaca yang dok request saya tulis cerita cinta tu, minta ampun minta maaf banyak-banyak ya. Tak mungkin akan terjadi. 

Okaylah, sambil bersantai-santai makan kuih raya nanti, jangan lupa memesan Kombo Jerat + Hilang ni, ya? Jualan atas talian akan bermula 31 Julai katanya. Terima kasih tak terhingga kepada semua yang dah pernah dapatkan novel-novel Jerat dan Hilang dan kepada semua yang bakal dapatkan kombo ini. 

Selamat Hari Raya!




No comments: