Adv

Wednesday, May 06, 2015

Di Kaki Lima (Cerpen)


Tak pernah ada pengemis di kawasan pejabat aku ni. Dalam jangkamasa lima tahun – selama aku bekerja di sini – memang tak ada. Sebenarnya, usahkan pengemis, penjual DVD cetak rompak pun tak pernah cuba-cuba berniaga di kaki lima ini. Jika penjual DVD cetak rompak tak ada, makcik-makcik penjual kerepek dan tukang kasut jalanan juga tak berani nak cuba nasib.

Mereka semua takut dengan Haji Basri, tuan punya syarikat tempat aku bekerja. Orangnya tegas – cukup benci dengan lanun cetak rompak. Sedangkan bila bertemu penjual DVD cetak rompak di kedai makan pun, dia akan soal siasat – Kenapa buat kerja haram? Kenapa rompak rezeki orang lain? Kenapa tak usaha hasilkan produk sendiri? Mungkin di kalangan para penjual DVD cetak rompak di kawasan sini nama Haji Basri sudah terkenal dan cukup digeruni. Dan mungkin kerana itu juga kaki lima di luar pejabat kami tak pernah ada peniaga yang berani jejak kaki. Bersih, suci – macam anak dara yang tak pernah disentuh.
Hinggalah pagi ini.

Aku orang pertama tiba di pejabat sekitar 7.50 pagi. Sebaik turun dari kereta aku terus terlihat seorang pengemis bersila di kaki lima, sepuluh kaki dari pintu pejabat. Perkara pertama terlintas di fikiran adalah, mesti dia baru di kawasan ini. Kalau tidak, masakan dia tak tahu kaki lima pejabat ini kawasan larangan – ada undang-undang tidak bertulis yang semua orang sudah maklum. Atau mungkinkah pengemis ini dapat tahu bahawa Haji Basri sedang bercuti panjang?
Aku berdiri lama di tepi kereta, memerhati lelaki tua berbaju renyuk, bersongkok senget yang menadah sebuah mangkuk plastik yang serpih. Mulutnya terkumat-kamit, matanya terarah ke keretaku tetapi tidak menggambarkan sebarang riak. Buta agaknya.

Tak tahu apa yang patut dibuat, aku masuk semula ke dalam kereta, hidupkan enjin dan pasang muzik. Sambil itu mataku masih pada pengemis tua di kaki lima. Janggal pula melihat kehadirannya di situ, di tepi dinding pejabat kami yang gah, dihias penuh elegan. Sungguh tak kena.

Kesucian kaki lima pejabat aku sudah dinodai! Ibarat melihat seekor semut hitam yang tiba-tiba muncul di dalam segelas susu yang putih bersih.

Aku bukan kata yang semut itu hina bila dia terjun ke dalam susu ataupun susu sudah habis rosak dek kerana seekor semut. Tapi, situasinya lebih kurang sama. Orang yang dahaga pasti tak suka bila semut masuk ke dalam susunya. Mungkin dia percaya bila termakan semut, nanti otak jadi bebal. Tapi sanggupkah orang yang dahaga membuang segelas susu semata-mata kerana semut seekor? Atau orang yang dahaga akan buang saja sang semut dan teruskan meneguk susu seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku?

Sama situasi aku sekarang. Adakah aku akan meminta pengemis itu beredar dan teruskan rutin seperti biasa? Atau satu hari nanti kami semua terpaksa cari tapak pejabat lain bila kaki lima ini sudah jadi tumpuan berpuluh-puluh pengemis?

Setiap sesuatu itu pasti ada mulanya. Dan kehadiran seorang pengemis tua di kaki lima pejabat kami ini mungkin permulaan kepada kedatangan pengemis-pengemis lain, makcik-makcik penjual kerepek, si tukang kasut jalanan dan pastinya penjaja DVD cetak rompak yang dibenci Haji Basri. Mereka semua akan jadi berani. Mereka tidak akan pedulikan Haji Basri lagi. Undang-undang tak bertulis itu akan dilanggar sewenang-wenangnya.

Sedang aku berdebat dengan diri sendiri, aku lihat Hasya, rakan sepejabat turun dari kereta dan berjalan ke arah pengemis yang bersila. Dia menghulurkan sekeping not seringgit dan disambut pengemis tua itu dengan mangkuk serpih. Hasya terus berlalu, tidak menoleh ke arahku. Mungkin dia tak tahu aku berada di sini memerhati apa yang dilakukannya.

Aku jadi sedikit marah. Kenapa Hasya buat begitu? Dia mahu menggalakkan peminta sedekah mengerumuni kaki lima ini? Hasya sudah menghilang, masuk ke pejabat dan aku cepat-cepat turun dari kereta. Sebelum ini berlarutan, aku perlu buat sesuatu. Hatiku nekad menghampiri pengemis tua tetapi dia tersenyum sebaik terdengar derap tapak kakiku.

“Assalamualaikum, nak. Apa khabar? InsyaAllah semuanya baik-baik hari ni.”
Langkah aku mati. Pengemis tua masih tersenyum. Mulutnya terkumat-kamit membaca sesuatu. Bila aku amat-amati, dia sedang berselawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W.

“Waalaikumsalam, pakcik. Alhamdulillah, semua okey,” aku menjawab dan tanpa sedar tanganku mengorek kocek luar beg tangan, mencari duit kecil yang selalu aku selit di situ. Dua helai not seringgit aku hulur kepadanya. Seperti menyambut duit Hasya tadi, dia hulur mangkuk putih yang serpih.

“Alhamdulillah. Semoga Allah permudahkan semua urusan anak hari ni. Sentiasa pandang ke depan, jangan mudah mengalah. ” Ucapannya membuat aku terkaget seketika. Itu tips atau motivasi pagi? Aku menatap wajahnya lagi. Matanya kosong, tidak memberi sebarang respon bila aku lambai-lambai di depannya. Aku benar-benar yakin dia buta.

“InsyaAllah, pakcik.” Aku berjalan masuk ke pejabat dan menoleh padanya dua kali.
Aku tercari-cari Hasya tapi tak kelihatan. Mungkin dia ke tandas. Aku terus masuk ke bilik dan letakkan beg tangan di tepi meja. Biasanya aku akan terus membancuh kopi panas di pantri tapi pagi ini aku terus terhenyak di kerusi dan memikirkan bagaimana untuk memberitahu lelaki tua tadi agar tidak mengemis di kaki lima kami lagi. Sementara itu aku masih keliru, mengapa aku hulurkan duit padanya tadi? Bukankah niat asalku mahu memberinya amaran dan pastikan dia beredar segera?

Morning!” Suara ceria Hasya mengejutkanku. “Jom breakfast? Aku terbeli kuih lebih tadi.” Seplastik karipap dijinjing lalu disua padaku. Aku beri isyarat agar dia makan di bilikku saja.

“Kau bagi sedekah dekat pengemis di luar tu tadi?” Tanyaku.

Hasya mengangguk lantas ekspresi wajahnya berubah. “Kenapa? Salah ke? Aku bagi seringgit je. Sebenarnya, aku tak cadang nak bagipun. Bila aku pergi dekat dia tadi, bila terdengar dia selawat, suara dia sedap. Sayu pulak rasanya.”

No. It’s okay. Akupun sedekah juga dekat dia tadi.”

Hasya hela nafas lega. Plastik karipap dibuka. Dia ambil seketul dan hulur kepadaku.

“Nanti teman aku jumpa dia?” Aku tahu aku tak mampu lakukan sendirian. “Kita kena beritahu dia kat situ tak boleh minta sedekah atau berniaga.”

“Kita kena halau dia?” Hasya tanya aku macam tak percaya. Aku hanya angguk.
Hasya kembali ke tempatnya dan aku mula membuka fail pertama yang perlu diuruskan. Sebaris ayatpun tak mampu aku cerna. Dokumen nipis yang aku cuba baca aku masukkan balik ke dalam fail. Kepalaku sarat dengan persoalan.

Ayat dan bahasa bagaimana yang aku nak guna bila bercakap dengannya nanti? Orang tua, hidup susah pula; takkanlah aku nak guna bahasa macam bercakap dengan kawan-kawan. Atau aku perlu berbahasa rasmi? Ber’saya-awak’ atau ber’saya-saudara’? Aku terus mereka-reka ayat dalam kepala. Bukan mudah rupanya untuk mengusir orang dengan bahasa dan cara terbaik.

Sedang aku merenung dinding, Lenny menyerbu masuk. Aku selalunya mengelak berjumpa dia pagi-pagi. Ada sesetengah perempuan, hobinya merungut tak kira masa, tentang semua perkara. Contohnya macam Lenny. Daripada hal komuter lambat, tumit kasut senget, jiran masak belacan, sepupu beli beg tangan mahal sampailah ke hal-hal di pejabat, ada saja rungutannya. Ayat kegemarannya: “Alaa! I bencilah!” Semua benda dia tak suka. Semua orang menyusahkan dia. Pendek kata, kalau aku berbual dengan dia pagi-pagi, sepanjang hari aku pula yang jadi murung. Banyak sangat cas-cas negatif di mana-mana ruang dia berada.

Guess what, babe!” Lenny datang dengan muka ceria. Dahiku berkerut. Lenny dengan muka gembira di pagi hari adalah kombinasi yang tak pernah wujud.

“Apa dia?” Aku tanya dengan dahi aku yang masih berkerut.

“I happy sangat hari ni!” Lenny berputar-putar di ruang lapang depan meja. Nampak macam patung ballerina berputar dalam kotak muzik. Aku jadi musykil. Belum pernah aku lihat Lenny gembira begini. Tiada tanda-tanda sebarang omelan atau rungutan akan terlantun dari mulutnya.

“Apa dah jadi?” Aku tidaklah berminat sangat nak tahu hal-hal peribadinya, aku cuma nak pastikan bila angin dia tak baik nanti, aku dah jumpa cara nak memujuknya. Mungkin juga selama ini dia asyik merungut kerana tak ada seorang pun yang tahu cara untuk ambil hatinya.

“Ada pakcik tua kat luar tu –“ tangannya menuding ke arah pintu pejabat. “-dia kata I cantik!”

Really? Siapa?” Aku yakin Lenny bercerita tentang pengemis tua di kaki lima.

“Pakcik yang minta sedekah kat luar tu, -” Sekali lagi Lenny menunjuk ke arah pintu. “- I bagi seringgit dekat dia. Lepas tu, dia doakan I. Dia kata: ‘Semoga Allah jadikan pekerti anak ni sama cantik macam orangnya.’ First time ada orang panggil I cantik, tau!”

Great!” Aku senyum tapi tak mahu komen banyak. Aku yakin pengemis tua di luar tadi benar-benar buta. Tapi melihatkan Lenny yang seperti masih di awang-awangan, aku menambah pujian, “memang you cantik pun. Takkan you tak tau?”

Thanks, babe! You’re the best!” Lenny terus memeluk aku untuk beberapa saat sebelum bernyanyi-nyanyi kecil meninggalkan bilik.

Bagus juga ada pakcik tua di kaki lima itu. Sekurang-kurangnya hari ini Lenny tak merungut atau mengomel dan aku tak perlu jadi mangsa terpaksa menadah telinga. Dalam diam-diam, aku pun rasa gembira saat pengemis itu mendoakan aku tadi. Selain daripada mak ayah kita, siapa saja yang sudi doakan kita? Apa mungkin ada orang asing yang doakan kesejahteraan dan keselamatan kita penuh ikhlas?


Aku baru saja dikejutkan oleh fikiranku sendiri. Tiba-tiba aku berasa begitu kerdil dan berdosa. Patutkah aku usir pakcik tua itu kalau kehadirannya sudah membawa lebih banyak kesan-kesan positif ke ruang pejabat ini?

..... bersambung

No comments: