Adv

Wednesday, November 30, 2016

NaNoWriMo2016 : Ada Apa Dengan Saleha?

Bismillahirrahmanirrahim,
apa khabar semua orang-orang di Blogosphere? Wujud ke lagi Blogosphere ni? Semua dah terjun lubuk media sosial, kan?
Ini ialah entry wajib setiap menjelang hujung tahun iaitu update tentang penyertaan saya dalam NaNoWriMo. Tahun ni sebenarnya tak rajin sangat pun nak participate tapi tiba-tiba ada orang bagi ilham dan peluang nak menulis, maka sayapun tulislah. 
Kali ini cerita asal adalah daripada karyawan lain, saya sekadar buat olahan dan ceritakan dengan lebih terperinci. Plot utama dah ditentukan semasa sesi brainstorming yang kami buat di sebuah kedai kopi yang jual pastry sedap di Paradigm Mall pada bulan Oktober haritu. 
Seronok juga mengembangkan cerita berdasarkan ilham orang lain ni. Ye lah, sekurang-kurangnya, takdelah kita syok sendiri berlebih-lebihan, kan? Bila rasa macam dah terlebih hanyut tu, tengok balik nota-nota masa brainstorming dulu, dan kembali ke landasan asal. 
Setiap kali menulis saya akan letakkan project code name (heh! mentang-mentanglah dulu selalu buat IT projects, semua projek pun nak kena bagi kod!) Projek NaNoWriMo2016 ni saya beri code name: Ada Apa Dengan Saleha? 
So, spoiler pertama ialah ada watak nama Saleha. Tapi, ada juga orang yang tanya Saleha tu nama orang ke, nama komputer? Hahahaha! Ni mesti sebab pernah baca Di Sebalik DINARA agaknya. DINARA tu lain, dek non! DINARA tu memang nama computer system, itu pasallah semua capital letters nama dia.
Saleha ni lain. Saleha ni perempuan. Dia ni macam kita semua - perempuan kompleks yang nak macam-macam dalam dunia. 
Eh, taknaklah kasi spoiler banyak-banyak. Korang tunggulah bila novel ni keluar nanti. InsyaAllah tahun depan. Tarikhnya tak pasti lagi. 
Bila keluar novel nanti, korang belilah, ya? Kasihanilah penulis kecil-kecilan seperti saya ini. Dahlah harga minyak dunia tak stabil, kan? Ringgit Malaysia pun jatuh teruk, boleh bankrap nak bayar Zumba subscription every month dalam dolar Amerika tu. Sobs!
So, nantikan kisah Saleha, ok? Tajuk sebenar novel ni sayapun tak tahu lagi. Hehe.




2 comments:

shandye. said...

Amboi...

Belom apa2 dah kasi teaser bagai...

D.N.A.S said...

Hahahaha! Gedik mesti lebih....!