Adv

Friday, May 08, 2015

Di Kaki Lima (Cerpen) - Bahagian 3

Di ruang tamu, ada lapan lelaki tua berbaring di atas tilam nipis tidak beralas. Beberapa orang wanita lebih kurang sebaya Pakcik Abbas sedang melipat baju dan mengemas meja makan. Lelaki-lelaki yang terbaring kelihatan tidak begitu sihat dan ada yang terlalu kurus. Tingkap rumah itu ditabiri oleh baju dan kain yang bergantungan.

“Pakcik Abbas. Ni, saya datang.” Aku menghampirinya yang bersandar di dinding sambil salah seorang wanita mula memicit-micit kakinya.

“Eh?” Pakcik Abbas terkejut langsung duduk tegak. “Anak ni yang selalu bagi pakcik karipap tu, kan?” Dia memberi isyarat agar wanita tadi berhenti mengurut.

“Betul, pakcik. Saya ikut pakcik balik tadi.” Aku duduk di hadapannya. “Sorry. Saya tak tahu pakcik tinggal dengan kawan-kawan.” Sebenarnya aku tak tahu apa yang patut aku kata. Timbul juga rasa bersalah kerana mengekornya sampai ke mari. Aku sudah menceroboh ruang privasi mereka.

“Abbas!” Teriak salah seorang lelaki tua yang terbaring dengan mata terpejam. “Kau dah balik? Dah beli makanan ke?” Tanyanya lagi.
“Kejap lagi Salmiah nak pergi beli,” jawab wanita yang membuka pintu tadi.

Pakcik Abbas mengeluarkan segulung duit kertas – kebanyakannya not seringgit - dari kocek baju dan menghulurkan kepada wanita yang mengurutnya tadi. Itu Salmiah agaknya. Melihatkan ubannya dan tangannya yang menggeletar, aku wajar memanggilnya Makcik Salmiah.

Makcik Salmiah bangun, capai selendang dan menghampiri wanita tua di tepi pintu. “Beli lauk biasa ke, Hajar?”

“Belilah lebih sikit, kita ada tetamu ni,” bisik Makcik Hajar sambil mengerling ke arah aku.

“Eh, tak apa makcik. Saya dah makan,” aku berbohong walaupun perut sudah mula pedih.

“Kalau tak habis nanti, makcik boleh habiskan.” Makcik Salmiah ketawa menampakkan gusi yang hanya dihiasi lima, enam batang gigi. Aku hanya balas dengan senyuman.

“Akupun boleh tolong habiskan. Ayam goreng jangan lupa, ya?” Lelaki tua yang terbaring tadi bersuara lagi.

“Banyak cakaplah kau ni Rauf. Suruh pergi kedai tak mau,” rungut Makcik Hajar sebelum menutup pintu. Kedengaran bunyi selipar Makcik Salmiah perlahan-lahan menuruni tangga.

Makcik Hajar menghampiri aku dan Pakcik Abbas. “Kat mana kenal dengan Pakcik Abbas, nak?” Dia tanya aku.

“Aku mengemis depan ofis dia,” Pakcik Abbas yang tolong jawabkan. Aku tak sampai hati nak panggil Pakcik Abbas pengemis.

“Oh! Kamu dengan kawan-kawan kamu dah banyak tolong kami, nak. Siapa nama tadi?” Soal Makcik Hajar.

“Adura, makcik. Boleh panggil saya Dura.” Aku dah Makcik Hajar bersalaman.

“Kami kat sini dah lebih dua bulan, Dura. Tak ada sesiapa datang tolong. Nasib baiklah dapat sikit-sikit duit bila Abbas pergi mengemis.” Makcik Hajar menepuk bahu Pakcik Abbas yang sekadar tertunduk membiarkannya bercerita.

“Macam mana boleh jadi macam ni, makcik?” Tanyaku. Soalan itu telah menjadi kunci yang membuka suatu kisah panjang yang selama ini kami hanya mampu teka-teka di pejabat.

.......... bersambung

No comments: