Adv

Saturday, May 09, 2015

Di Kaki Lima (Cerpen) - Bahagian 4 (Akhir)

Pakcik Abbas, Makcik Hajar, Makcik Salmiah, Pakcik Rauf dan rakan-rakan yang lain asalnya menetap di sebuah rumah orang tua kira-kira 20km dari sini. Pemilik rumah itu baru meninggal dan anaknya ambil alih. Malangnya, anaknya telah mengabaikan pengurusan di situ dan menyerahkan bulat-bulat kepada para pekerja yang sudah tiada motivasi untuk bekerja. Sudahnya, ramai pekerja yang berhenti dan lari.

Satu hari pemilik rumah itu memindahkan mereka ke rumah ini. Katanya rumah ini disewa sementara rumah asal diubahsuai. Para penghuni di sini diminta uruskan hal masing-masing. Yang sihat terpaksa membantu – termasuklah memandikan, menukar lampin, menukarkan baju dan memberi makan mereka yang uzur.

Pada mulanya mereka dibekalkan sedikit wang. Tapi itu hanya pada dua minggu pertama. Mulai minggu ketiga, pemilik langsung tidak muncul, meninggalkan mereka terkontang-kanting dalam keadaan serba daif.

Akibat terdesak, Pakcik Abbas menawarkan diri untuk menebalkan muka dan mengemis di seberang jalan – di kaki lima pejabat kami.

“Masa muda-muda dulu – masa dia masih boleh nampak - Abbas ni kerja menulis,” kata Makcik Hajar dengan bibir terjuih ke arah Pakcik Abbas.

“Pemuisi lah, bukan penulis!” Pakcik Rauf mencelah.

Aku lihat Pakcik Abbas sekadar tersenyum. “Alah, pernah tulis sikit-sikit je,” dia merendah diri.

“Tapi banyak kali keluar surat khabar, keluar majalah,” kata Makcik Hajar penuh bangga.

“Alah, cerita lama. Tak usahlah diheboh-hebohkan sangat.” Pakcik Abbas seolah-olah kurang selesa untuk menceritakan kisah lampau. Mungkin ada terselit kenangan pahit yang cuba dilupa.

“Abbas ni pandai bercakap, sebab tu dia berani duduk dekat kaki lima tu,” tambah Pakcik Rauf pula.

“Kaupun pandai bercakap, Rauf. Minggu depan kau pulak duduk situ, ya?” Makcik Hajar macam nak mencabar tapi hanya dibalas dengan ketawa panjang Pakcik Rauf.

“Kalau aku duduk situ, ramailah anak dara yang tak senang duduk. Tak boleh buat kerja dia orang nanti, Hajar oi!” Pakcik Rauf berseloroh.

Makcik Hajar mencuit pahaku. “Ha, yang itu masa muda-muda dulu, buaya darat. Sampai tua perangai tak berubah.”

Mendengarkan gelak tawa Pakcik Rauf dan perbualan kami, beberapa lelaki tua yang tadi tidur langsung terjaga. Makcik Hajar memperkenalkan aku kepada mereka. Wanita-wanita tua yang tadi sibuk dengan kerja masing-masing datang bersila berhampiran kami.

Aku berkenalan dan berbual-bual sebentar dengan mereka sebelum Makcik Salmiah kembali bersama beberapa bungkusan nasi, lauk dan sayur. Aku minta diri tapi ditegah oleh Pakcik Abbas.

“Makanlah sekali dengan kami. Dah lama tak dengar suara orang muda kat sini,” katanya.

“Ha’ah! Segar tulang aku tengok ada perempuan muda. Kalau tak, asyik nengok muka-muka kedut ni semua,” Pakcik Rauf masih belum habis guraunya. Makcik Salmiah menampar bahu Pakcik Rauf sebelum Makcik Hajar mencubit betisnya. Aku ketawa melihat gelagat mereka. Untuk tidak menghampakan Pakcik Abbas, aku jamah sedikit makanan yang dihidang. Rasa simpati mula bercampur aduk dengan rasa terhibur pula dengan keletah mereka.

Esoknya hari Sabtu. Sejak pagi, aku menggelisah di rumah. Aku tak sabar menanti  Isnin, langsung aku telefon Hasya dan ceritakan apa yang terjadi semalam.

“Kita kena bincang dengan Haji Basri. Mana tahu kalau-kalau dia nak sponsor mereka semua,” cadang Hasya, membuatkan aku terfikir.

“Itu boleh kira macam CSR, kan? Corporate Social Responsibility. Syarikat memang ada allocation untuk tu, kan?” Terasa seolah-olah sebiji mentol baru saja menyala dan menerangi ruang minda aku yang selama ini gelap dan sempit memikir masalah Pakcik Abbas.

“Haji Basri masuk Isnin. Sempat lagi kalau kau nak prepare proposal.” Aku tahu Hasya sedang tersenyum simpul di hujung talian. Seperti biasa, apa-apa yang berkait dengan kertas cadangan akan diserah padaku. “Marketing manager mesti expert pasal ni, kan?” Pujuk Hasya lagi.

“Tapi kau kena tolong juga.” Kemudian aku ingatkan dialah orang pertama yang bersedekah kepada Pakcik Abbas. Dia yang mulakan.

“Okey… okey… Pagi-pagi esok aku datang rumah kau,” dia mengalah. Aku tersenyum lebar.

Sepanjang Ahad kami bertungkus-lumus menyiapkan kertas cadangan untuk projek membantu Pakcik Abbas dan rakan-rakan. Cadangan sepanjang dua puluh mukasurat itu akhirnya siap pada jam 11 malam. Hasya dan aku terlentok di ruang tamu. TV terpasang menonton kami yang terlena akibat keletihan.

Aku tak sedar bila Hasya balik. Bila aku buka mata, azan subuh berkumandang. Cepat-cepat aku bangun dan bersiap-siap untuk ke pejabat. Sepanjang perjalanan, perbincangan aku dan Hasya semalam berputar-putar dalam fikiran. Rancangan dan penerangan kami sudah tersusun kemas dalam kertas cadangan. Aku terus merangka-rangka dalam kepala bagaimana hendak membuka perbincangan dengan Haji Basri kelak.

Sampai di depan pejabat, aku terkaku sebentar. Pakcik Abbas tiada di tempat biasa. Surat khabar yang biasa dibuat alas masih di situ, ditindih dengan bata kecil. Aku keluar dari kereta dan lihat sekeliling. Mataku terus bertumpu pada blok kedai di mana Pakcik Abbas dan rakan-rakannya tinggal. Tingkap rumah kedai di tingkat tiga semuanya bertutup rapat. Tiada kain atau baju bersidaian.

Sudah jam 8.15. Aku tak punya banyak masa untuk menyeberang jalan dan pergi ke rumah kedai itu. Dengan berat hati, aku masuk ke pejabat dan wajah Haji Basri dan beberapa yang lain menyambutku dengan girang. Sebuah meja panjang yang dipenuhi aneka juadah sarapan pagi sedang menanti. Haji Basri belanja semua pekerja sempena kepulangannya dari bercuti.

“Mana proposal?” Tanya Hasya sebaik aku menuang kopi. “Kita boleh jumpa Haji Basri sekarang. Mood dia tengah elok tu.”

Aku tarik Hasya ke satu sudut, jauh dari kelompok rakan-rakan yang sedang bergelak ketawa. “Pakcik Abbas tak ada pagi ni. Tingkap di rumah kedai tu pun semua tutup. Lengang, macam dah tak ada orang,” aku bisik ke telinganya.

“Habis, kita nak jumpa Haji Basri ke tak?”

“Lepas lunch, boleh? Sempatlah aku nak pergi check rumah tu tengah hari nanti.”

Hasya setuju. Kami kembali ke kelompok rakan-rakan yang sedang enak menjamah juadah.

“Karipap banyak ni-“ Khairuddin mengunjukkan sepinggan karipap padaku. “-bungkuslah untuk Pakcik Abbas kau,” sindirnya. Aku hanya menghela nafas panjang untuk mengepung kemarahan. Aku tak mahu jawab apa-apa. Sebarang jawapan, hanya bakal mengundang sindiran yang lebih menyakitkan hati.

Hari terus berlalu dengan lambat sekali. Selang sepuluh minit aku mengerling jam. Lambatnya nak tengah hari. Aku tinjau-tinjau juga Hasya yang duduk tidak jauh dari bilikku. Diapun tampak gelisah.

Tepat 12.30 tengah hari aku dan Hasya menyeberangi jalan, menuju ke rumah kedai yang dihuni Pakcik Abbas dan rakan-rakan. Debar di dada buatkan aku sedikit semput ketika mendaki tangga. Hasya berlari-lari melangkah anak tangga dengan kasut tumit tinggi. Aku tertinggal sedikit di belakang.

Kami disambut oleh pintu berkunci dan jeriji yang terdapat mangga sebesar buku penumbuk. Tiada sebarang notis ditampal di pintu. Aku dan Hasya saling berpandangan.

“Macam mana ni?” Tanya Hasya. Aku hanya mampu angkat bahu. Masih terngiang-ngiang suara Pakcik Abbas, Makcik Salmiah, Makcik Hajar, Pakcik Rauf dan rakan-rakan yang berbual mesra melayanku beberapa malam lalu. Kini yang tinggal hanya sunyi dan pintu yang berkunci.

Pintu rumah sebelah terbuka dan terjengul wajah seorang lelaki cina dengan leher berat digayut rantai emas. Aku ingat. Dia lelaki yang menuntun Pakcik Abbas melintasi jalan pada petang Jumaat. Dia memandang kami sedikit kehairanan.

“Hello! Cari siapa?” Dia bertanya.

“Tahu tak mana pergi orang yang duduk rumah ni?”

Lelaki itu menggaru-garu kepala. “Tak bayar sewa pada owner. Sudah kena angkat lori, wo!”

“Lori?” Serentak aku dan Hasya bertanya.

“Itu, kebajikan punya orang datang sini hari Sabtu. Sudah angkat semua naik.... aiyya… naik van lah, bukan lori. Sori… sori….” Lelaki itu tersengih-sengih.

“Tau tak dia orang bawak pergi mana?” Aku sudah tersandar kehampaan di dinding.

“Tak tau, woo. Tapi baguslah, kebajikan ambil pergi. Duduk sini tak ada orang jaga, woo. Kesian tengok.”

“You ada mintak contact number diorang tak?” Tanya Hasya pula.

Lelaki cina menggeleng. “Tak ada, lor. Sayapun terlupa.” Dia menepuk dahi.

“Tak apa – “ Aku angkat tangan padanya. “- Jabatan Kebajikan dah datang, mesti dia orang uruskan semua.”

Lelaki itu minta diri kerana dia perlu ke tandas. Aku dan Hasya duduk di tangga – buntu.

“Tak jadilah rancangan kita,”katanya.

“Hmm… Allah sentiasa ada rancangan yang lebih baik.”

“Ya, aku rasa ini lebih baik daripada Pak Abbas terus mengemis, ataupun mereka duduk di sini dengan bantuan syarikat kita, kan?” Hasya menguak rambutnya yang menutup dahi.

“Entahlah, Hasya. Akupun tak boleh nak agak. Mungkin ini lebih baik, mungkin ada masalah lain pulak nanti. Kita tengok ajelah.”

“Buat masa ni, ini aje yang terbaik, kot?”

“Harap-harap macam tu lah.”

Kami duduk di situ hingga habis waktu makan tengah hari. Bila kami bangun untuk kembali ke pejabat, Hasya cuit lengan aku.

“Eh, nanti kesian Lenny. Tak ada orang nak puji dia pagi-pagi.”

Aku terus terlopong dengan mata terbeliak. Kedua-dua tanganku di bahu Hasya. Oh no! Nanti akulah yang jadi mangsa dengar dia membebel!”

“Nasib kau lah, Dura.”

Kami ketawa serentak. Dinding rumah kedai melantunkan suara kami lalu tawa jadi bergaung. Suasana seolah-olah meriah, walaupun pada hakikatnya ada air jernih bertakung di kelopak mata. Di bawah bahang matahari, aku dan Hasya melangkah longlai kembali ke pejabat.


No comments: