Adv

Tuesday, December 15, 2015

Ada apa dengan Cikgu Asyraf?

Assalamualaikum you all!

Ramai sungguhlah yang bertanya tentang sambungan SAMARlah, buku terbarulah, cerpen terbarulah (nasib baik tak ada yang tanya bila nak tulis puisi, kan?) Selama ni jawapannya hanyalah "Tungguuu.... dan harap bersabar".
Agaknya ramai juga dah pembaca yang kecewa dok menunggu lama sangat. Okey.... okey... jangan merajuk, ok.
Dengan izin Allah, sebuah cerita panjang (CERPAN) saya telah menemui pembaca pada 5/12/2015. Dilancarkan di Big Bad Wolf bertempat di MIECC, The Mines.
Ini CERPAN ya, bukan novel. Jadi memang kena tulis dengan padat. Seboleh-bolehnya tak ada filler. Harap-harap jalan cerita tu jelaslah. Mungkin ada terkurang explain dekat beberapa bahagian. Iyalah, first time belajar tulis CERPAN, nasib baik tak jadi cipan. ;)

Dua CERPAN dalam satu buku. Tajuk buku ni II (DUA)

Dalam buku ni terdapat dua CERPAN. Cerita saya berjudul Cikgu Asyraf manakala cerita yang ditulis oleh Shaz Johar pula bertajuk Lelaki Sesuatu Itu. Okey, ada kawan kat gym tanya kenapa tajuk cerita tu bukan Lelaki Itu Sesuatu. Hehe. Sesuatu sangat soalan kawan gym aku tu. Nantilah, kena tanya Shaz sendiri kenapa pilih tajuk tu.
Cerita Cikgu Asyraf ni sebenarnya lebih kurang macam kisah 'neighbour from hell' lah lebih kurang. Kisah ni berlaku di sebuah kampung yang fictitious (harap jangan cari dalam Google Map). Sungguhpun ini CERPAN, terdapat banyak juga character. Iyalah, dah terbiasa tulis novel, mesti nak ada ramai-ramai watak dalam tu, barulah meriah.
Seperti biasa, macam dalam cerita-cerita saya yang lain, ramai juga watak tu yang jadi mangsa bunuh. (Ada kawan kat gym suruh aku berhenti tulis cerita bunuh orang, sebaliknya tolonglah tulis kisah cinta. Uweeeeek!!)
Gila kau aku nak tulis cerita cinta?
Buku ini ialah edisi terhad, maka hanya 3,000 naskhah saja yang dicetak. Bermakna, mungkin kurang daripada 3,000 pembaca yang berjaya memilikinya. Tapi, jangan bimbang, kedua-dua CERPAN ini akan disiarkan di wattpad pada bulan Januari tahun 2016. Kepada yang lebih berminat membaca di skrin komputer/tablet/smartphone, bolehlah buka akaun di wattpad dan cari FIXI, okey? Kalau dah siar kat wattpad tu, of course lah free, kan?
Maka dengan itu, bergembiralah anda semua. Hehe. Nasib baik ada juga buah tangan untuk tahun 2015 ni. ;) Harap-harap tahun 2016 nanti lebih produktif menulis, Insya Allah....


No comments: